Рекомендації психолога

Під час війни  

ЯК ПОДБАТИ ПРО ДИТИНУ, ЯКЩО ВИ З НЕЮ ЗНАХОДИТЕСЯ В УКРИТТІ?

ЯКЩО БАТЬКО ЧИ МАТИ ЗАХИЩАЄ КРАЇНУ 


ПРАВИЛА ПІДТРИМКИ, ЯКЩО РОДИНА ЕВАКУЮЄТЬСЯ З ДИТИНОЮ 

ТІЛЕСНІ ТЕХНІКИ БОРОТЬБИ ЗІ СТРЕСОМ  ДЛЯ ДІТЕЙ 

📝 Нехай дитина уявить себе лінивим кошеням. Вона має глибоко позіхнути і потягнутися у різні сторони. Під час таких простих дій тіло напружується ще сильніше, а згодом приходить розслаблення. Для позитивних емоцій можна урізноманітнити гру мурчанням і нявканням.

📝Стрес може проявлятися у гіперактивності. Замість того, щоб заспокоювати дитину, дайте їй ще більше фізичного навантаження — зробіть разом активну зарядку, потанцюйте, пострибайте. Так само, якщо ви бачите, що дитина тремтить, можете розтерти її, або легенько розтрусити. Після такого штучного підсилення напруги згодом має прийти розслаблення.

📝Пограйте з дитиною у гру «пиріжок», коли вона виступає тістом, а ви — пекарем. Тісто мнуть, замішують, розкочують, а потім «запікають у духовці» — накривають ковдрою і нагрівають диханням. Під час тривоги від невизначеності перше, що допомагає — відчути межі свого тіла.

📝При тривожних станах допомагає концентрація на органах чуття. Пограйте з дитиною в гру. Називайте по черзі 3 речі, які ви зараз бачите/чуєте/відчуваєте на смак/запах/дотик.

📝У ситуаціях зовнішньої напруги, якщо є така можливість, пропонуйте дітям будувати халабуди. Так дитина буде укріплювати хоч і в такий наївний спосіб відчуття безпеки. Окрім того, в кризах може бути корисною можливість побути на самоті.

📣ВАЖЛИВО 📣Діти дзеркало дорослих: якщо ви бачите, що дитина занадто знервована— варто стабілізувати власний емоційний стан!

Як допомогти дитині, яка боїться та нервується через голосні звуки: сирену, вибухи, постріли тощо

✅ Надягніть дитині на голову шапку, можна додатково підгорнути її у районі вух.

✅ Можна зробити з тканини пов'язку, яка закриває вуха. Бажано обрати тканину, яка не викликає свербіж на шкірі.

✅ Якщо є така можливість, виклристовуйте беруші або спеціальні навушники, які приглушають звуки.

✅ Запопонуйте дитині послухати через навушники музику або аудіоказку.

✅ Наспівуйте монотонним голосом улюблені пісні дитини, можна при цьому трохи похитуватись.

✅ Якщо ваша дитина ехолалить в такі моменти, підтримайте цю ехолалію. Адже це спосіб заспокоєння.

✅ Якщо вам вдалось зберегти спокій і ваше серцебиття не прискорене, притісніть дитину до грудей так, щоб вона чула стукіт вашого серця. Можна накинути зверху будь-яку річ, яка відгородить вас від зовнішнього світу, можна затулити інше вухо долонею.

✅ Використовуйте ковдру, простирадло, куртку, яку можна накинути на голову та приглушити звуки.

✅✅✅ Пробуйте різні способи! Поєднуйте. Вигадуйте свої. Уважно спостерігайте за дитиною, часто вони самі підказують, яким чином їм можна допомогти.

Як допомогти підлітку пережити травмуючу подію 

Травмуюча подія для підлітків може призвести до радикальних змін їхнього світогляду. У деяких підлітків спостерігається саморуйнівна або небезпечна поведінка.

✅ Дитину такого віку необхідно заохочувати до обговорення її тривог, вираження страху та суму. Разом шукати відповіді на важливі питання, дискутувати. Головне — залучити до діалогу. 

✅ Важливо пояснити, що усі їхні почуття є нормальними, в тому числі злість. 

✅ Допомагайте фільтрувати  інформацію, так як вміння аналізувати ще не сформоване. 

✅ Знайдіть спосіб допомогти підлітку звільнятися від сильних емоцій.  Говоримо підліткам, що плакати —нормально, кричати —нормально, злитися — нормально.

✅ Оскільки злість дає сильну напругу в тілі, користуватися будь-якою можливістю випустити її через фізичну діяльність або гру. 

✅ Набагато легше переживати те, що відбувається, коли ми можемо впливати на ситуацію,  відчуваємо причетність до спільної справи. Зараз підлітки активно допомагають онлайн. Наприклад, відслідковуючи фейки.

✅ У тривозі завжди задіяне тіло. Обійми — стратегічно важливий ритуал

Як допомогти дитині заснути 

(поради від Світлани Ройз)

Як допомогти дитині заснути.  Для дітей, і для дорослих зараз тема сну може бути пов'язана з напругою і тривогою. І  нам особливо важливо створювати «простір сна», звички – ритуали, щоб давали сигнал нашій парасимпатичній системі – "вмикайся, все спокійно, можна розслаблятися".


Я можу запитувати  - Хто буде Хранителем твого сну чи добрих снів?

А якщо відбувалося щось складне – я можу попросити покласти руки на чоло і потилицю (це кінезіологічна вправа) і попросити, щоб дитина сказала, що хоче залишити в дні минулому, чи відпустити з гелієвою кулькою в повітря, чи скласти в сейф на зберігання.

Можливо, дитина прислухається до нашого серцебиття, саме зараз важлива наша рука, чи іграшка, контакт з якою можна відчувати.


Коли дитина каже:

– Я ніяк не можу заснути...

– А ти зараз «внутрішнім зором» подивись в середині на своє тіло. У моєму тілі є місця, де я відчуваю згустки напруги, важкості. Я їх бачу, вони, як крижинки. Коли я тепер дивлюсь на крижинку у мене в потилиці, мій погляд, як сонечко, її розчиняє. Вона тане від мого погляду. А у тебе, де крижинки? У ніжках є? Ні? А де?.. (торкаємося)


– Я боюсь, що не засну...

– А ти уяви, що будь-яка думка – це пір’їнка чи метелик. Як тільки-но вона з’явиться, уяви, що відпускаєш її у небо. З’являється нова, ти й її відпускаєш у небо. Дивись, як вона летить – високо-високо.


– Коли я лежу, у мене в голівці крутиться те, що я хотіла зробити, але не зробила.

– А ти уяви, що ти усі думки і справи, як іграшки перед сном, розкладаєш по поличках: кожну справу і кожен спогад – на свою поличку.


– А у мене, коли я лежу, у животику щось дрижить і заважає спати.

– А ти поклади ручку на животик. Відчуй, яка рука тепла і важка. Від неї по животу розтікається тепло. Може, твоя ручка, як кошеня, яке лежить і муркоче. Ти повільно-преповільно дихаєш, і кошеня-ручка повільно піднімається та опускається від твого дихання.

Або:

– А ти поклади ручку на животик і потряси нею так само, як і животик. Що зараз відбувається?

Або:

– А ти поклади ручку на животик долонькою догори й уяви, що те, що в ньому дрижить, з’являється на долоні. Що це? Чого воно хоче? Може, якщо воно цього хоче, накрий його долонькою і вклади спати? А може, його відпустити на місяць і до зірок?


– Я думаю про те, що ніяк не можу заснути. І від цього не можу заснути.

– Коли думки ходять по колу – змотуй їх у клубок. Уяви, що ти намотуєш м’якеньку ниточку в клубок – виток за витком.


– Я не можу заснути... Я чогось тривожусь, а чого саме – не знаю.

– Уяви себе у самому чарівному місці. Самому найбезпечнішому для тебе. Там буде травичка? А сніг? А веселка? А люди? А що там буде? Там обов’язково буде перебувати Хранитель Сну. Йому можна передати, як хмаринку, усі твої тривоги. Прямо зі свого тіла випусти їх і віддай Хранителю. І попроси про найдобріший сон. Хранитель Сну може тебе надихнути на самий-самий добрий сон.


– Я не можу заснути, тому що хочу, щоб скорше настав ранок.

– А ти уяви, що твоя думка зараз човником пливе у «завтра» по річці. Човник з кожною секундою по м’якеньких-прем’якеньких хвилям упливає все далі і далі.

Або:

– Уяви, що твої думки і дихання – повільні і ліниві. Зовсім, як лінивці. Тепер ми заморожуємо час, і він рухається, тече, але стає повільнішим і повільнішим. І думки, і дихання... повільнішеее.


– Я ніяк не можу заснути. Мені заважають усі звуки.

– Дослухайся тепер до звуку сну (потрібно якомога низьким, протяжним звуком кілька разів на одній ноті проспівати: Ууууууууууууууууууууууууууууу).


Добрих снів. І нехай діти сміються уві сні, і нам буде спокійно.

Заняття для дітей, які відчувають тривогу 

Дитина й війна: підтримуємо та заспокоюємо 

Соціо-емоційна підтримка підлітків в Україні 

Соціо_емоційна_підтримка_Активності_Українська (2).pdf
Важливі навички в період стресу.pdf
посібник для психологів_2021.pdf
Посiбник для педагога._Психосоцiал_на_пiдтримка_в_кризовiй_ситуацii.pdf
2._Професiйне_зростання_та_емоцiйна_пiдтримка_педагогiв_(методичний_посiбник).pdf
Breathe_cards_Royz.pdf

Під час карантину 

Пам’ятка здобувачам освіти щодо самоорганізації навчання під час карантину 

1. Дистанційне навчання - це час активної розумової діяльності. Тому режим дня має залишатись максимально наближеним до того, яким він був у звичайний навчальний період. 

2. Важливо мати чітко визначені робочі години для виконання завдань онлайн, щоб час за комп’ютером «не розмивався». 

3. Необхідно, аби ця робота відбувалася спринтами — проміжками у 30-40 хвилин із перервами між ними на активний відпочинок або чай, перекус. 

4. Зарядка та заняття спортом стимулюють вироблення гормонів, які піднімають настрій. 

4. Виконуйте завдання своєчасно, не відкладайте на «потім». 

5. Слідкуйте за новою інформацією, не завантажуйте систему зайвими повідомленнями. 

6. Допомагайте однокласникам знайти потрібну інформацію із завданнями. 

Пам’ятка батькам щодо організації навчання та відпочинку дітей під час карантину 

Поради для батьків щодо вирішення можливих конфліктних ситуацій з дитиною під час карантину та дистанційного навчання 

Постійне перебування з дітьми в одному будинку зробило батьківські будні ще складнішими. Особливо важко на карантині з підлітками, адже вони розчаровані через соціальне розмежуванням з друзями і часто зриваються на дорослих. 

Як уникнути конфлікту з підлітком, коли він каже, що хоче зустрітися з друзями.

Хоча в глибині душі підліток не хоче протистояти батькам, але він хоче зустрітися з товаришами і відновити нормальне життя тінейджерів. Але замість того, щоб казати, що ваш підліток безвідповідальний чи егоїст, спочатку скажіть йому, що ви розумієте його необхідність бачити друзів. І разом з тим скажіть, чому самоізоляція важлива. Поясність йому, чим загрожує зустріч з друзями під час карантину Нагадайте також про те, що самоізоляція не триватиме вічно і що це може врятувати життя близьким людям. 

Підліток постійно проводить час за комп’ютером. 

Діти часто на карантині грають в ігри на комп’ютері чи проводять багато годин в інтернеті, адже там вони можуть поспілкуватися зі своїми друзями. Замість того, щоб сварити його, зачекайте, поки він закінчить гру. А після цього поговоріть про шкоду такого проведення часу. Запитайте, чи дитина та її товариші коли-небудь помічали ознаки того, що вони ―перестаралися з іграми, наприклад, що відкладали важливі речі, зокрема виконання домашнього завдання чи приймання душу. Після цього встановіть добові обмеження. І обов’язково запропонуйте інші заходи, які ви можете проводити разом, щоб підліток полюбив проводити час з вами, а не лише з товаришами в Інтернеті. 

Підліток засмучений через збільшення ваги на карантині.

Оскільки підліток не може інтенсивно займатися спортом вдома, більше рухатися, іноді переїдає на карантині і тому може набрати зайву вагу та засмутитися. Спробуйте підтримати його, а не осуджувати. Поговоріть про те, що дієти не завжди працюють, і що краще постійно займатися спортом, що корисно для здоров’я. Також радимо залучати всю сім’ю до регулярних групових занять, наприклад, до бігу чи фітнесу за допомогою онлайн-відео. Займайтеся з підлітком спортом вдома. Також ви можете попросити його допомогти вам приготувати здорову їжу. Загалом, наведіть хороший приклад та покажіть, як потрібно харчуватися на карантині. 

Підліток часто замикається в кімнаті.

Після сварки батьки можуть помітити, що підлітки замикаються у своїй кімнаті та не пускають туди рідних людей. Адже, на думку дитини, її кімната – це приватний простір, де він всім керує і може взяти паузу, аби там відпочити. Зазначимо, що в такі періоди, важливо, щоб підліток не проводив багато часу на самоті в телефоні. Батьки можуть спробувати підтримати його, наприклад, запропонуйте прогулятися та відверто поговоріть про самопочуття чи проблеми в сім’ї. 

Підліток постійно свариться з братами чи сестрами 

Зараз підлітки разом зі своїми братами чи сестрами фактично цілодобово і через це можуть виникати часті конфлікти між ними. Але це нормально, якщо тільки діти можуть знайти між собою компроміс та згодом вирішити проблему. Батьки повинні втручатися лише в тому випадку, якщо вони починають застосовувати фізичну силу. Якщо ж ваші діти постійно сваряться, то радимо збирати сімейні наради, де кожен зможе озвучити свої почуття 

Advise_for_parents_on_Covid-19.pdf

Що робити, коли життя здається похмірим 

Рекомендації батькам гіперактивних дітей  

Як розмовляти з дітьми 

Ідеї для проведення корисного дозвілля з дітьми 

1. Настільні ігри неодмінно мають захопити вашу дитину. Їх варто обирати за віком. Для учнів початкової школи буде цікаво пограти у «ходилки-бродилки з кубиком», для підлітків та старшокласників – монополію та інші ігри, які розвивають логічне мислення. Лото,  пазли – теж будуть цікаві для дітей будь-якого віку.

 

2. Заняття для розвитку теж будуть доречні. До цієї категорії можна віднести розмальовки, ліплення з пластиліну. Звичайно ж, такий вид діяльності сприяє розвитку творчих здібностей. А ще можна запропонувати дитині виготовити фотоколаж сім’ї. На великому аркуші паперу можна намалювати велике дерево, на гілках якого приклеїти фотографії членів сім’ї. Таке заняття неодмінно сподобається вашій дитині.

 

3. Хатні справи. Долучайте дітей до домашньої роботи – їм цікаво, а для вас неабияка допомога. Можна разом помити посуд, приготувати смачну страву або полити вазони. А ще можете разом з дитиною посадити якусь рослину в горщик та стежити за її ростом.

 

4. Звичайне читання перетворіть у гру. Після прочитання казки або оповідання спробуйте разом з дитиною влаштувати за її мотивами домашній театр. Цікавим для дітей буде також театр тіней. Для цього необхідно встановити настільну лампу біля стіни і руками показувати фігури тварин.

 

5. Ведення щоденника. Купіть для дитини гарний блокнот, який застібається на замочок чи закривається на ключик. Їх у продажі є безліч варіантів. Запропонуйте своїй дитині щоденно вести блокнот, записувати туди свої думки та описувати, як минув день. Це допоможе розвивати пам’ять дитини та розвине здатність чітко висловлюватися.