Національно-патріотичне виховання

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді — це комплексна системна й цілеспрямована діяльність органів державної влади, освітніх закладів, громадських організацій, сім’ї та інших соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління (учнів, вихованців): високої патріотичної свідомості почуття вірності любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу ,готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку з захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.

Ключовий пріоритет національно-патріотичного виховання — формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.


Завдання закладів освіти — так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності.

Основними складовими національно-патріотичного виховання є: громадянсько-патріотичне виховання

військово-патріотичне виховання, духовно-моральне виховання.

Цілі патріотичного виховання:

  • утверджувати в свідомості й почуттях учня патріотичні цінності, переконання і повагу до культурно-історичного минулого України ;

  • виховувати повагу до Конституції, законів України, державної символіки укріплювати розуміння взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;

  • сприяти набуттю здобувачами освіти патріотичного досвіду на основі: готовності до участі в процесах державотворення;

  • уміння визначати форми й способи участі в життєдіяльності громадянського суспільства,

  • спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади спроможності дотримувати законів і захищати права людини;

  • готовності взяти на себе відповідальність здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів;

  • формувати мовленнєву культуру, толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій утверджувати гуманістичну моральність як основу громадянського суспільства культивувати кращі риси української ментальності, як-то працелюбність, свободолюбство, справедливість, доброта, чесність, бережне ставлення до природи підвищувати престиж військової служби, культивувати ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя виховувати нетерпимість до українофобства, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму тощо.

Форми національно-патріотичного виховання повині відповідати віковим особливостям учнів, обирати з огляду на уподобання й інтереси, традиції навчальних закладів і місцевих громад, можливості навчального закладу .

Популярні форми національно-патріотичного виховання:

  1. інтерактивна патріотична зарядка творчий проект «Алфавіт мого міста»

  2. тематичний (національно-патріотичний) клуб вихідного дня

  3. майстер-клас із виготовлення арт-листівок для українських воїнів

  4. колективна гра зі створення панно «Україна — моя країна!»

  5. авторський стріт-арт на асфальті крейдою (малюнок і назва)

  6. гра-репортаж «Видатні імена сучасної України»

  7. звіт-мандрівка «Сюжетні замальовки рідного краю»

  8. патріотичний флеш-моб презентація ролику (мультфільму) на патріотичну тематику,

  9. зустрічі з цікавими земляками-патріотами

  10. акція-пересувна виставка «Маємо знати свої права»

  11. реконструкція історичних подій виготовлення плакатів чи постерів (вітальних, узагальнюючих, символічних) портфоліо родинних реліквій чи традицій

  12. написання книги пам’яті (родини, школи, району, міста)

  13. станційні ігри (квест «Знайди Декларацію — врятуй незалежність»)

  14. створення інфографіки (шевронів, подій) «живий музей»

  15. реальні або віртуальні подорожі (історичними музеями України чи місцями історичних подій)

  16. конкурси есе, біографічних розвідок

  17. тренінги (міні-, презентаційні, інформаційно-просвітницькі)

  18. флеш-моби (візуалізація державних чи національних символів, контурів кордонів України)

  19. лото «Меморі» (створення карток на запам’ятовування дат, назв місць, діячів та їхніх висловлювань, пов’язаних із здобуттям Україною незалежності, Днем Конституції та програвання)

  20. розучування патріотичних пісень.

Основні орієнтири виховання:

  1. Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави

  2. Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей.

  3. Цінісне ставлення до себе.

  4. Ціннісне ставлення до праці та природи.

  5. Ціннісне ставлення до культури і мистецтва.

Оригінальні форми і методи національно-патріотичного виховання в умовах карантину:

ПРОЕКТИ ТА ПРЕЗЕНТАЦІЇ. Дистанційне навчання дає можливість по новому опанувати різноманітні інтерактивні методи з використанням мультимедійних технологій. Запропонуйте учням самим виступити у ролі вчителя і створити навчальну презентацію за однією із проблемних тем: «Як бути патріотом в період карантину?», «Що станеться, якщо я зараз піду грати футбол із друзями?», «Як швидше подолати вірус?» і т.п.

ВІРТУАЛЬНЕ ВІДВІДУВАННЯ МУЗЕЇВ. Самоізоляція – не означає, що ви не можете відвідати музей. У ці дні учні можуть повною мірою насолодитися віртуальними музеями України та світу, відвідати Помпеї за допомогою VR і познайомитися з contemporary art. Пізнати славне минуле України і осягнути українську історичну спадщину можна відвідуючи вітчизняні музеї: на офіційних сайтах практично кожного обласного музею є функція віртуальних відвідувань.

ІНТЕРВ’Ю. Ця форма роботи можлива у двох варіаціях: перша – учні візьмуть інтерв’ю у своєї рідні стосовно, до прикладу, подій Помаранчевої революції; друга – вчитель візьме інтерв’ю у когось з шанованих знавців історії в прямому ефірі під час відео-конференції.

КВЕСТ. Наприклад, квест «Знайди у себе вдома 10 речей, пов’язаних з українською символікою».

ДІЛИМОСЯ ЗНАХІДКАМИ. Завдання для учнів – знайти в мережі оригінальний контент для проведення виховного заходу на патріотичну тематику і скинути його у спільний чат. Таким чином учні навчаються під час пошуку і читаючи «знахідки» інших. Вчитель лише координує процес.

Онлайн заняття «Я ЗАЛИШАЮСЯ ВДОМА, БО Я СВІДОМИЙ ГРОМАДЯНИН», де в режимі онлайн-конференції вчитель розкаже і покаже учням важливість самоізоляції. Той факт, що все відбувається з допомогою техніки, дозволить вчителю під час тренінгу бути закадровим голосом, а діти будуть зосереджені на наочній інформації на екрані свого комп’ютера/телефона і в результаті зможуть краще освоїти матеріал.

ПРОЕКТ «ПОЯСНИ МОЛОДШОМУ», де учні повинні будуть у формі презентації чи відеоряду пояснити своїм молодшим братам/сестрам або друзям що зараз відбувається у світі і чому це так важливо дотримуватися умов карантину

ВІКТОРИНА У VIBER. Це один із найзручніших додатків для швидкого зв’язку. З його допомогою проведемо вікторину стосовно найближчої історичної дати цього місяця. Учні мають підготуватися самостійно до вікторини, а потім вже грати. Під час вікторини учні покращать свої навички з пошуку інформації та швидкості набору тексту, а також розвиватимуть критичне мислення.

ВЗЯТИ УЧАСТЬ У ОНЛАЙН-ПРОЕКТАХ АБО ОРГАНІЗУВАТИ ВЛАСНИЙ. Наприклад, студенти Української академії лідерства запустили онлайн-проект ДОБРОДВІЖ, мета якого – заохочення молоді до волонтерства і підтримки тих, хто цього потребує.